Dec 10, 2010

Paeds Ward


Fuh..
akhirnya abes jugak posting minggu ni.
Semalam ada dua pesakit ja kat wad, yg mna membuka peluang utk kami mnangkap2 gambar kat dlm playground kat wad,
ada yg rajin n x buang masa tlg akak2 staff nurse garis buku DDA, buku admission. N yang lg bes, ada yg sempat masuk bilik kosong n mlepaskan lelah yg x berapa nk lelah sgt tu *ehm!

Pg ni bas Ncik Anney dtg lmbat. Mcm model nurse la kami dok nganga tepi jln dr 6 pagi smpai 7 pagi. Pas telefon Mr. Rama, baru la nmpk kelibat bas yg dr jauh aku dah cam.
Kami smua punya la berharap sampai lmbat sket sbb masing2 nk stat tido dlm bas, smntara nk smpai hspital. Tgk2 x leh tido pun, da mcm naik roller-coaster dahsyatnya. Geram betul aku dgn anney tu. Selagi bas x terbalik selagi tu x insaf kot. Haih.
Laju pya laju, smpai pjalanan yg sepatutnya ambik masa dlm 30 - 40 minit tu, jadi 20 minit ja. Hebatla kau anney, Michael Schumacher pun konpem jeles x hingat kalau dia tau nih. Kami pun turun bas smbil betul2kan 'cap' nurse yg da senget-benget penangan 'corner' maut si anney tu. Dalam hati aku membebel2 gak la. Tp kat luar~~ 'Tq very much anney!' smbil wat muka ceria. Siot hg liyana. PLASTIK! Ahah.

Masalah utama arini, ada dua org dak yg mmg anti-nurse. Fuh. Kesabaran mmg sgt2 teruji bila berhadapan dgn dak2 cmni. Bknnya apa. Aku cuma senyum ja, leh dak tu menangis2 mcm nampak Mak Lampir.. ~.~
*Huwaa.. Aku rasa sgt terhina!
Nak cek suhu bdn pun jenuh tgn aku kna tampar dgn dak2 ni. Haha. Kdg2 aku rasa comel kot. Lagi aku wat muka kejam. Biar drg x leh tido mlm. Hehehe~~~~~~~

Pasal paeds ward lg, hari Isnin aritu, ada sorang adik ni,
umur 6 taun kot? Ke 5? Aku pun x ingat.
Aku tgk doktor wat prosedur *STO kat dia.
(Stitch to open = mcm bukak jahitan kat mna2 bhagian bdn yg dah dijahit)
Dalam kes adik ni, diagnosis dia, head injury. Sebab dia terjatuh basikal, n tercampak dlm longkang. So, kepala dia ada luka. Sikit ja. Unfortunately, skull dia retak. So, dktr tpaksa operate bahagian terlibat. Luka asal yg pnjang x smpai 2 cm, dah jd pnjang smpai lebih krg 15 cm. Kesian betul aku tgk dia.
So, aku tlg pegang kepala adik tu supaya dia x bgerak time STO djalankan. Stitch cutter yg digunakan sgt2 la tajam. N potensi utk cedera sgt tinggi. Seblum prosedur, dktr dah bg injection Pethidine, supaya adik tu tidur n x sedar. Kurang la sikit sakit n pgerakan dia.
Unfortunately lg, time dktr baru nk mulakan prosedur, waktu dktr wipekan tempat jahitan tu dgn N/S, air tkena kat mata adik tu. Mmg jaga la dia dr tidur. Da stat tendang2 dah, sbb dia tau dia akan sakit. Dktr tu pun, kasar kot dia wat. Aku tgk bekas jahitan tu mcm nk tkoyak balik ja. Darah jgn ckpla, da mleleh2 keluar. Adik tu stat menangis. Depan2 muka aku dia bukak mata, smbil air mata keluar. Ah sudah.
Aku lemah btol klu cmni. Air mata aku da bertakung ni. Jgn keluar.. jgn keluar.. hg dahla duduk dpn dktr.. malu kaum nurse cek oi~~ Aku tarik nafas dlm2, cuba fokus kat dktr, n pekakkan telinga, x nak dgr adik tu mnangis. Wuu.. kejam.. aku x suka situasi mcm ni~~ Bila da abes prosedur, cpt2 aku kluar g tandas n lepas prasaan kat sana. Leh plak tiba2 lagu Siti bkumandang kat telinga aku. Motif??? ~.~

Aku, mcm mana pun, klu posting kat paeds ward ni, mmg x sedap hati. Sebab aku akan sng menangis, esp klu nmpk dak2 yg sebaya dgn arwah adik aku dulu. Klu drg baring kat katil ja, or ada sakit kronik, aku akan jd skt ati sgt. Masalah btul la. Aku nk jd tabah. X mau la mngada2 mcm ni. Sket2 nk touching. Haih. Bosan kan?

Tamat la sudah kisah aku kat paeds ward, Pantai Klang.
Minggu dpn? Ahah. Dah balik Pantai Bangsar.
Kena lak posting kat C6 ( Executive ward )
Naya la aku kalau byk mat saleh nnt.. ~.~
Yg lg x bes, sorang2 lak tu.
Sakit ati betul la aku dgn org yg wat jadual posting ni.
Memberontak baru tau! Haih.
Apa2 pun aku harap dpt wat yg terbaik.
Smoga dijauhkan dr smua masalah.
InsyaAllah. Amin.

No comments: