Dec 9, 2010

Keikhlasan

Salam. Malam ni aku nk tulis pos panjang sket. Lama x taip panjang2 kat blog aku ni. Hoho.
Ok2.

Seumur hidup aku, byk kali gak aku dgr org ckp aku ni plastik,
ska bpura2, pandai berlakon, n bla3 yg seumpamanya.
Betul ke x?
Aku rasa betul kot.
Tapi semua tu ada alasan aku sendiri.

1) Plastik dpn mak ayah / keluarga
- Aku rasa yg ni mmg ramai dlm kalangan kita yg buat kan?
Depan kwn2 mmg aku bising, ckp men lepas ja, tepuk tampar sesuka hati (sesama jantina)
Depan mak ayah x kan aku nk buat mcm tu?
Mungkin sebab aku x membesar dengan mak ayah,
dan family aku yg agak strict tentang tatasusila, disiplin dan adab sopan.
Jadi aku sememangnya berubah 95% depan keluarga aku, aku mengaku.
Kalau ada orang nak judge aku pasal hal ni,
go on. Masing2 ada hak untuk bercakap. Suka ati hampa la.

2) Plastik depan kwn2 yg baik/pandai/sopan
- Yang ni memang la. Aku mengaku jgk. Dah kwn tu sopan, x kan aku tiba2 nk ckp 'kepala hotak hang' kot kat dia? Mau nangis x bleh tido nanti. Hu2. Itu kalau yang sama jantina.
Kalau yg lain jantina, lg la aku cuba sebaik mungkin untuk jaga adab aku, selagi mereka menghormati aku. Sebab kwn2 lelaki aku yg jenis pandai, sopan, n baik ni, terlalu amat sukalah untuk men'judge' wanita. X kan la aku dgn sengaja nk jatuhkan martabat wanita, aku pun ada kesedaran dong. Dan aku selalu lah dapat nasihat2 free dr mereka. Pendapat mereka tentang wanita amatlah berbeza dgn pndapat wanita tntang wanita. Terima kasih byk2. InsyaAllah aku ubah apa yg aku mampu.

3) Berlakon depan pensyarah
- Ahaha. Yang ni lagi aku x dapat nk tepis. Kolej aku pya pensyarah garang2 cek oi~~ Berani plak la aku nk men2 dpn drg kan? Mestila kena serius. Actually lebih kpd perasaan hormat kot. Sebab aku mmg terbiasa utk x melawan ckp org yg lg tua dr aku. Kalau kena bashing pun, aku senyap ja. Siap menangis kdg2 tu. Punyala ketaq lutut. Haih. Harapan la aku nak balas balik semua kata2 drg kan. Tunduk rapat ja aku. Hu2. Adui, macam2!

Tapi kan, aku tak tau la org len cmna, aku rasa aku wat cmni, sebab sesuai dengan keadaan. Bukannya aku bermuka2. Or plastik yg amat2. Aku cuma x mau la sebar perangai aku yg x bes kat org yg x sepatutnya. Yang perlu kita hormat, kita jaga adab sopan, kita hormat, kita jaga. X perlu kot nak bgurau x btempat dgn org yg kita dah tau kita perlu hormat dia. Bukan semua org boleh trima gurauan kita. Kadang2 ada yang gaduh besar just sebab tlebih bgurau. Klu dgn kwn2 pun, slagi leh bls, mmg aku bls. Tp klu da sampai limit, aku akan diam ja. Malas. X kan sbb hal kecik pun nk gaduh kan? If kwn aku nk menang dlm hal tu, biar dia mng. Aku x kesah. Seminit pastu da stat mrepek balik, mcm x dak apa2 :) Kan ok cmtu? Dari lwn2 ckp smpai nk skt ati, nk bls ayat bkn2. Konpem perang besar x lama lg tu. Hu2. X mau la gaduh2. X bes. Malu kat org.

Apa la panjang sgt aku merepek ni. Nak sambung lg. Sat, nk minum ayaq.

Ok. Tajuk pos ni pasai keikhlasan. Tp pa kekdahnya aku ckp pasai lakonan plastik smua tu? Huhu. Aku pun terlupa.
Walaupun kdg2 aku plastik, berlakon, or watever yg hampa nk cop aku,
aku still ikhlas wat bnda2 tu. Cmna nk ckp ha? Maybe hmpa ckp aku ni pndai blakon, esp dpn pnsyarah, tp sriusly, aku mmg hormat depa. Kalau ada yg x bes mmg la kadang2 terdiskus kat belakang depa kan. Tapi depan depa mmg aku give up, kalau depa wat lawak pun aku x tau nk gelak ka tak. Hu2.
Depan kwn2 pun aku ikhlas,
depan mak ayah n family aku pun aku ikhlas.
InsyaAllah.

Ah, pndaila hg ckp liyana. Perbuatan hg x nmpk pun mcm hg tu ikhlas. Blah la kau.

Mungkin ayat ni yg ada kat dlm pmikiran hampa yg dok baca skrg ni, suka hati hampa la :)
Perbuatan, kata2, kdg2 x dpt membuktikan, org tu btul2 ikhlas atau x.
Sebab ikhlas tu x dapat dilihat, tapi dpt dirasa.
Hanya org betul2 ikhlas ja dpt merasa keikhlasan org lain.
Jgn kita judge org lain x ikhlas, padahal diri kita sndiri pun penuh dgn riak, hasad dengki. Macam mana ikhlas nak singgah kalau mcm tu? Ha.. Kena muhasabah balik la diri kita ya~

Punca aku tulis pos ni, sebab smlm aku mimpi seorg kwn aku ckp yg aku ni plastik n hipokrit. (Mcm2 mimpi pelik aku dpt dalam smggu dua ni.. ~.~) Kalau betul la dlm realiti, dia ada terfikir aku mcm tu, aku harap dia baca pos aku ni. Sebab tu kalau org tu x kenal aku, drg akan judge aku bdasarkan rupa aku yg kononnya lembut ni. Sorry, aku mmg kasaq orgnya. Tapi btempat la. Mcm yg aku tulis kat atas tadi. Berhenti judge org lain, jd anda akan berhenti menyalahkan org lain :)

Sekian.

No comments: